God Jul

God Jul önskar vi er här från Thailand! Vill ni se mer bilder från vår resa så kolla på instagram där jag heter borgcecilia jag uppdaterar dagligen där.

Skumt dygn

Hej ett snabbt inlägg här. Gårdagen bestod mest av att vi sov. Vi vaknade alla klockan fyra i morse. Väntade två timmar på att frukosten skulle öppna, gick sen och åt. Väntade sedan två timmar till och började sen sakta promenera genom staden bort mot de stora köpcentrum som ligger längs vår gata. Det är en lång gata vi brukar alltid ta sky train dit men vi hade ju tid så det blev en trevlig promenad. Vi fick ändå vänta nästan en timme på att de skulle öppna.

Inuti det största och nyaste köpcentret Siam Discovery ligger också Ocean World. Olof och haley spenderade några timmar där inne och tittade på hajar, pingviner och andra vattendjure medans jag shoppade. Runt ett var vi utmattande, tog sky train tillbaka till hotellet. Sov sen till halv åtta på kvällen. Tvingade oss upp och ut för att äta middag.

Lyckades ta oss till en cool restaurang jag läst om som är känd som robot restaurangen. Man blir serverad av robotar. Dock hade köket stängt när vi äntligen kom dit vid nio. Tog taxi till Bangkoks ökända bordellkvarter Patpong som också har stans största matmarknad. Där åt vi och Lilla H shoppade lite på marknaden.

Väl hemma igen försökte vi hålla oss vakna. Beställde roomservice vid 01.30 och efter det somnade vi.

Märkligt dygn. Idag åker vi vidare mot kusten. Nu är det dags för sol och bad!

Lilla H i sin nya thailandsdräkt som hon kallat den. Köpte den på matmarknadenmatmarknaden.

Hej

Resan hit gick bra. Över förväntan faktiskt. Visst var det segt i perioder men det gör rätt mycket när man har en egen TV och över 70 filmer och tv-program att roa sig med. Jag såg två klassiker, Nyckeln till frihet & Sex and The City. Lilla H hittade också massa filmer att titta på. Sen somnade hon och sov de sista fem timmarna. Skönt för henne.

Hotellet skickade en limousin att hämta upp oss och efter att vi ätit frukost (vi landade halv åtta på morgonen lokal tid) gick vi och la oss och sov till sen eftermiddag. Sedan upp och ut på stan.

Jag och Lilla H fick manikyr och pedikyr och sen åt vi på vår favorit restaurang här i Bangkok. Man lagar maten själv vid bordet på små grillar. Aja nu ska vi ta ett dopp i poolen innan det blir Sea World samt bio idag.

Håll utkik på instagram där kommer jag försöka uppdatera er oftare!

Och ja p.s. det är glasvägg på toaletten i vårt rum. Med persienner dock!

9 timmar

Jaha då sitter man på planet. Här ska vi sitta i 9 timmar. Jag är redan uttråkad och vi har inte ens lyft. Tråkigt värre. Lilla H är vid gott mod i alla fall. Jag har slagit in nio paket till henne. Hon får ett nytt i timmen att öppna. Planet är i alla fall bekvämt och jag hoppas min tv är laddad med bra filmer. Har i alla fall laddat upp med typ tio böcker och alla e på engelska så chansen är att jag inte hinner läsa ut alla. Som sagt... bara nio timmar kvar!

All good in Helsinki

Ligger på hotellet Hilton Strand i Helsingfors. Vi har ju mellanlandat där idag och ska sova en natt här innan vi reser vidare till Thaildand.

Vi vi är lite galet impulsa ibland, ja med vi menar jag väl egentligen mig. Vi hade bestämt att ta taxi till hotellet. Vi är så vana vid de billiga taxibilarna i England att vi inte ens hade tänkt på de skandinaviska priserna. Jag fick en ide att testa en buss. Hoppade på en och frågade om den passerade vårt hotell Nä men den där framme blev svaret. Inom några stressiga minuter som innefattade att köpa en biljett på en maskin på finska och få på bagaget (föraren ville åka) så var vi på. Fast då kom vi på att vi inte visste var vi skulle av. En snäll dam hjälpte oss. Sen kom nästa problem. Två stora resväskor, en vagn och tre handbagage och bara fyra armar. Hotellet låg några hundra meter bort och vi tog oss dit utan problem. Vi tar dock taxi tillbaka. Det var visst inte så dyrt.

Oh My G ... (!!!)

Jag tror jag dör så kul!! Hotellet vi ska bo på i Bangkok är lite sådär snofsig och ska vara lite coola med designen och allt så de har valt att göra väggarna till toaletten i glas. Gissa jag garvade när jag såg det. Hur ska min stackars make klara detta 😂😂😂 sååå hysteriskt kul! Jag och Lilla H ska stå med näsorna tryckta mot glaset när han är där inne. Privacy vad är det??

Dock tror jag nog att vi kommer att trivas alldeles utmärkt på hotellets roof top med en restaurang, pool, bar och en amazing utsikt.

Ser ni hur fint det är upplyst på kvällen.

Dan före dan...

Sitter här i soffan bredvid min dotter. Hon har 40 graders feber och har haft det sedan igår kväll. Förmodligen en biverkning av vaccinet hon tog förra veckan så vi får helt enkelt vänta ut det. Jobbigt bara att inte kunna få ner febern. Hon är helt utslagen. I morgon ska jag försöka packa samt göra de sista ärendena som jag fick skjuta på idag. På lördag åker vi!

Tisdag

Hej vad har ni för er? Jag sitter och pustar ut i soffan. Det är snart dags att lägga sig. Denna dagen har gått i ett. Dagarna nuförtiden brukar vara ganska lugna, jag bokar av så mycket jag bara kan för att kunna vila mitt huvud. Men idag var jag vara tvungen att ta mig till Bristol för att besöka Toys R Us. Julklappar stod på agendan. Skyndade in på Asda också (en stor supermarket) och insåg att massor av saker på hennes lista fanns där också fast billigare. Perfekt!

Efter jag hämtat Lilla H i skolan fick vi ta en sväng till doktorn (igen) för att kolla hennes öron. Inflammationen är fortfarande där men på väg åt rätt håll. Hoppas den hinner försvinna tills lördag.

Hann med lunch också. Vissa tycker det är tragiskt att äta lunch själv ute. Jag tycker att det är lyxigt. Sitta helt själv, beställa in vad man vill. Läsa tidning, titta på folk och bara vara.

Teater

Vi var och såg Narnia Häxan & Lejonet på teatern i lördags. Den var bra men lite läskig för barnen. Sen var den lång också. Två timmar plus paus. Men Lilla H gillade den. Mest fascinerad var hon över snöhäxan som var klädd i vitt och kastade smällare på scenen. Jäklar vad vi hoppade till.

Vaccination

Detta är så typiskt vår familj att jag har lust att slå mig själv i huvudet. Detta hade aldrig hänt mina svärföräldrar tex, de kommer säkert bli alldeles förfasade. Jaja.

Vi har tänkt på att vad gällande vår Thailandsresa. Den bokades i våras. Maken har tagit ledigt. Vi har ansökt om ledighet till vår dotter. Hotell är bokade och taxibilar ordnade. Jaha ha, vad är det vi glömt. Jo V.A.C.C.I.N!! Just det. Vi har glömt vaccinera oss. För min och makens del är det skit samma vi är ganska bra skyddade pga tidigare vaccinationer, men vår älskade lilla dotter HON är inte skyddad.

Spenderade större delen av förra veckan åt att försöka få tag i ett ställe som ens gick med på att vaccinera oss. Antingen måste de beställa vaccin och det tar evigheter, eller så krävs för många doser för att vi ska hinna. Tillslut hittade jag en vänlig kvinna på en privat klinik och hon gav Lilla H två sprutor och mig en. Så nu är Lilla H vaccinerad mot det farligaste typ. Dock ej rabies vilket kan bli ett problem med alla lösspringande hundar och katter. Vi måste hålla ett noga öga och vid minsta lilla bett, skrapsår, skärsår osv måste hon till doktorn. Phu vilken röra.

En bild på Lilla H när vi var på väg till vaccinationsmottagningen. Man måste gå igenom julmarknaden här i Bath och vi passade på att köpa nutella pannkakor och varm mjölk. Lilla H var förresten sååååå duktig att ta spruta. En i varje arm. Ni problem. Emlaplåster fuck that som man säger här ;-)

Skev

Hm ligger här i sängen och känner mig lite skev. Vet inte varför men just nu känns livet lite underligt. Det känns som man har stannat av lixom och att tiden just nu är en enda stor nedräkning till Thailand. Känner ni igen känslan. Vi har supermycket planerat de sista dagarna nu innan vi åker.

Bland annat ska vi hinna med christmas fair på Lilla Hs skola, dinnerparty på lördag kväll, jobb och sedan vidare på adventsfika på söndag, pubkväll på onsdag, juluppträdande med Lilla Hs klass i kyrkan, julfest på makens jobb på torsdag och lucia på fredag. Sen ska vi ju hinna tvätta, städa, packa, göra ärenden, vaccinationer, läkarbesök, läxor, lämna in bilen på lagning, köpa nya däck, ev köpa ny väska till mig mm.

Ja ni ser, det är fullt upp, inte kan jag börja växla ner redan. Nä nu får jag ta mig i kragen och sova så jag orkar med morgondagen som bjuder på christmas fair, ärenden på stan med maken och middag ute. Godnatt fina ni!

Bjuder er på lite bilder tagna vid makens jobb häromdagen. Han jobbar i en väldigt fin byggnad och från hans kontor har han utsikt över denna vita hästen som finns uppe på en kulle. Det är en av tretton vita hästar som pryder kullarna i området. Den är enorm och syns på väldigt långt håll.

Oväntat slut

Vilken dag! Den gick inte riktigt som vi tänkt. Planen var att åka till Dyrham Park tillsammans med Anna & hennes mamma. Det är ett jättefint stort estate (som Downton Abbey för er som vet vad det är) med otroligt vackra omgivningar. Renar strövar fritt och en klar dag ser man ända till Wales.

Sagt och gjort vi åkte. Allt gick superbra, tjejerna var glada, de gick långa sträckor utan några klagomål, vi fikade utomhus, de lekte, klättrade i träd  & träffade tomten. Sen skulle vi titta i dammen efter fiskar och det var då det hände. Lilla H föll i!! Ena stunden står hon vid kanten och andra är hon i vattnet. Dammen är djup så hon bottnade inte utan försvann under ytan. Dock sjönk hon inte som en sten utan simmade upp till ytan och jag fick snabbt tag i henne och hävde upp henne ur vattnet. Tur jag stod nära, vet inte hur länge hon skulle kunna hålla sig flytande med den tunga vinterjackan på.

Lilla H en minut innan hon faller i. Ni ser ju kanten, precis i markhöjd. Ett felsteg och du är i vattnet.

Lilla H gallskrek. Jag och Annas mamma behövde av någon konstig anledning inte utbyta ett endaste ord. Vi fungerade som en väloljad maskin, av med plagg efter plagg, torka så torrt det går och snabbt lida in i Annas mammas jacka och sen springa mot bilen.

En kall med väldigt modig och tapper tjej sitter inlindad i våra jackor i bilen på väg hem.

Det var många som såg vad som hände och stannade upp. En snäll dam kom fram och gav Lilla H en chokladbit. Lite konstigt faktiskt men väldigt snällt. Det var inget de kunde göra. Vi behövde komma hem snarast. Vi stötte på tomten och han hjälpte oss på en buss som tog oss till parkeringen. 20 min efter hon föll i var vi åter hemma och Lilla H och jag låg nerbäddade under täcket. Jag var ju aldrig i vattnet men blev blöt och kall när jag drog upp henne.

Då har man ännu en gång lärt sig att barn absolut inte under några omständigheter kan springa själva. Inte ens i "säkra" miljöer som denna, utan bilar och många människor omkring. Att låta henne springa ute själv och leka tex i skogen med kompisar eller ens springa i förväg någonstans känns just nu väldigt långt borta. En fyraåring är fortfarande ett väldigt litet barn och ibland tenderar man att glömma det. Men de är små och väldigt hjälplösa när olyckan väl är framme. Ta hand om era barn. De är det käraste ni har. Kram!

Lilla H med Anna undersöker ett stort gammalt träd. Det fanns massor av gamla träd som man kunde gå in i.

Lilla H träffat tomten. Attans att vi inte tog med önskelistan.

Pyssel igen

Jag har ju nämnt tidigare att Lilla H älskar att pyssla. Nu har vi gjort en egen pysselhörna till henne i vardagsrummet. Hela köksbordet blev tillslut ett enda stort pysselbord så det var lika bra att hitta en annan lösning.

Pysselbordet är i alla fall en succé. Lilla H sitter där flera gånger om dagen och pysslar. Hon har tillgång till allt hon behöver och hon klipper, klistrar, ritar, pärlar, färglägger, bygger & skriver.

Vi var idag och fyllde på pysselförrådet med glitterpapper, färger, lim, roliga saxar osv. Det saknas några hyllor som ska upp på väggen också. Det gäller att uppmuntra det de gillar.