Svar på frågestunden.

Mia: Finns det fina barnkläder? Har du handlat mycket?
Svar: Det finns supermycket fina kläder här i England men jag har inte handlat någonting nästan. Lilla H har ganska mycket kläder sedan tidigare och hon är väldigt bestämd med vad hon vill ha på sig så även om jag köper en söt outfit så kanske hon inte vill ha på sig det. Missmatcha är hennes grej just nu. 
 
 
Elina: Varför bor ni i Storbritannien? Vad jobbar du med?
Svar: Vi bor här för att min make har fått en ny tjänst inom det företag han jobbade på i Sverige. Vi har alltid pratat om att bo utomlands så när vi fick chansen så valde vi att hoppa på plus att vi tyckte det var en bra chans för vår dotter. 
 

Anonym: Äter hela din familj Lchf? Det är direkt skadligt för barn att äta det!
Svar: Nej maken och Lilla H äter inte LCHF. Maken äter det väl ganska mycket men det är högst ofrivilligt. Jag lagar den mat jag vill och sen får han äta, vill han ha tex potatis eller pasta till får han fixa det själv. Lilla H äter självklart inte efter LCHF men hon äter en del sådan mat och framförallt "sötsaker" tex bakade jag en tårta häromdagen och den var LCHF, självklart gör jag inte en egen till henne då. Eller som pannkakor får hon ibland kokosplättar. 
 

Anonym: Hur funkar skolsystemet? Du nämnde att Lilla H snart ska börja skolan? Hur gammal är hon?
Svar: Lilla H är 4 år. Hon går just nu på nursery. Det hör ihop med skolan. Till hösten börjar hon reception, alltså vår form av förskoleklass och nästa höst börjar hon primary school, alltså första klass. Jag är ännu inte så insatt i resten av skolsytemet.
 
 
Olivia K: Vad roligt med frågestund jag undrar vilken skola din dotter går på hade varit intressant om det finns en hemsida!
Svar: Vi har valt att hålla det för oss själva och de närmaste. 
 
 
Anonym: Vad gör du om dagarna förutom att vara "lyxhustru"?
Svar: Förutom att vara "lyxhustru" vad nu det är så tar jag hand om vår dotter varje dag. Hon går på nursery 2,5h/dag och under den tiden tränar jag, annars är jag med henne. Vi håller fortfarande på att komma in i rutiner här men sedan är det tänkt att vi ska hitta på mer saker, gå på playdates osv. 
 

Sandra: Vilka är dom största kulturskillnaderna som du upplever och hur är det att köra bil i vänsterstrafik? Tycker Lilla h om förskolan och skoluniform hur känns det att hon måste ha det på sig?
Svar: Srörsta kulturskillnaden är nog att engelsmännen är så artiga, trevliga & vänligt inställda till "invandrare" som vi är. De är inte slutna och reserverade som Svenskar. Sedan lever de för publen, rugby, fotboll osv. Många har nannys, även de mammor som är hemma. Här anses det mer ok att en i familjen inte jobbar, det är mer status på hemmafruar/hemmamän. 
Lilla H gillar sin förskola men tycker det är lite läskigt med nya rutiner och främmande språk. Jag har ingenting emot skoluniform jag tycker det är en bra grej. 
 

Alex: ur tänker ni angående att ni ryckt upp er dotter från sitt hem och flyttat henne till ett annat land i mina ögon verkar det själviskt av er att göra så.
Svar: Vi tänker på det varje dag men vi tror att i slutändan så kommer detta vara en bra sak för henne som hon kommer att ha nytta av resten av livet. Vi hade henne i åtanke när vi valde att flytta och det var delvis FÖR hennes skull vi flyttade. Visst undrar man ibland om man har gjort rätt men vi är ändå nöjda med beslutet. Det är ju massor av människor som flyttar, inte nödvändigtvist till ett annat land men bara att flytta till en annan ort kan ju vara jobbigt för ett barn, är alla människor som flyttar själviska?
 
 
Måd: Hur bemöts ni som nyinflyttade från Sverige? Är det lätt att få kontakt med engelsmännen?Hur är prisläget generellt?
Svar: Vi bemöts med vänlighet, nyfikenhet och värme. De är mycket lätta att få kontakt med och väldigt sociala. Här går man ut hela familjen och umgås på restaurang eller puben och sitter inte inne bara för att man jobbat en hel dag!. Priserna är lägre än i Sverige tycker vi, kan bero på att pundet just nu är rekordlågt. 
 

Martina: Vad har ni för bilar klarar man sig med en eller måste man ha två?
Svar: Vi har en Skoda som vi köpte i Sverige, den tog vi med oss hit, sedan har vi en Merceders också som vi skaffat här. Skodan skall dock bytas ut mot en Prosche om någon månad. Jag känner att vi behöver två bilar då maken alltid kör till jobbet och jag känner mig ganska låst utan. Men bor man mitt i centrum hade man kanske klarat sig med en. 
 

Emma H: Hej! Kan er dotter engelska redan eller lär hon sig? Hur gör ni med språket hemma pratar ni Svenska eller Engelska?
Svar: Hon kan inte engelska, hon är på god väg dock. Vi pratar svenska hemma men säger ofta ord på båda språken. Vi skall försöka att prata mera engelska dock. 
 

Linda: 
1. Varför får man se så lite av din man? Svar: Han jobbar ofta plus att han inte alltid vill vara med på bild. 
2. Vad jobbar du med? Svar: Just nu ingenting men skall börja jobba på BB här i Bath. 
3. Vad kostar ert hus i Bath? Ni har pool också va? Svar: Att bo i Bath är över lag dyrt, det är typ londonpriser. Vi har en hot tub, ingen stor pool. 
4. Är engelsmännen så otrevliga som de har rykte om sig att vara? Svar: Nej!
 
 
Hanna G: Fy vad fräcka frågor en del frågar! Jag undrar hur man praktiskt gör pm man vill flytta utomlands? Vilka kostnader måste man räkna in och vilka papper behöver man? Vad var det för utbildning ni gick? Har ni sålt erat hus? Var har ni gjort av era möbler? Känner ni att ni vill åka till Sverige ofta? Längtar Haley hem? Det blev visst många frågor! Ha en bra dag /H
Svar: Eftersom att min man är utskickad av ett företag så har det mesta fixats av dem. I stort sett allt. Man måste dock se till att kolla upp hur det blir när man återvänder. Har man gått ur det svenska socialförsäkringssystemet så är man tillbaka på noll när man återvänder. Inget SGI, föräldrarpenning, sjukpenning osv. Åker man som expat (expatriat, kolla wiki) genom ett företag som vi så finns det speciella regler och bestämmelser. Det kostar en del att flytta det måste man räkna med. Även om man har det noga uträknat så uppstår alltd en massa merkostnader. Vi gick en utbildning genom makens företag, mest ang forskning som finns på expats och hur man psykiskt reagerar och hanterar saker när man flyttar som vi gjort. Våra möbler står i magasin. Vi åker hem ca 5-6 ggr per år tror jag. Lilla H längtar hem en del ja, eller hon pratar mycket om hemma men det kommer nog gå över. 

Kommentarer

Postat av: Måd

Mycket bra information om hur det är att bo nyinflyttad.Så fint att engelsmännen är sociala då kanske ni kan göra några bekantskaper.kram

Svar: Ja vi har ju ändå inte bott här så länge!
homeawayfromhome.blogg.se

Skrivet: 2013-04-16 kl: 07:26:17
Postat av: Mia & Philip

Ska du börja jobba på BB i Bath? När då? Grattis, så kul..
kramar

Svar: Så snart lilla h börjar skolan i höst ska jag eventuellt börja jobba lite.
homeawayfromhome.blogg.se

Skrivet: 2013-04-17 kl: 18:02:59
Postat av: Linda M

En människa som mår bra har aldrig behov av att attackera och förlöjliga en annan människa. Blir så sur på de vissa frågor och kommentarer!

Svar: Villa var det som du blev sur över Linda?
homeawayfromhome.blogg.se

Skrivet: 2013-04-19 kl: 17:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0