Förståelse

Som invandrare i ett nytt land så börjar jag få förståelse för invandrare i Sverige. Helt plötsligt så förstår jag mycket av deras tankesätt. Sen finns det saker jag absolut inte kan förstå. 

Jag kan tex förstå oviljan att ibland rätta sig efter svenska regler och normer. Är man född och uppvuxen i en annan kultur med andra sätt att se på samhället, livet, familjen osv så är det inte självklart att man direkt tycker att Sveriges sätt att göra saker är helt rätt. Jag kan absolut förstå det. Jag håller nämligen inte med engelsmännen om vissa saker och jag ogillar att jag måste leva på det sättet då jag tycker att "mitt svenska" sätt är bättre. 

Dock kan jag inte förstå hur man inte vill integrera sig själv och sina barn i det nya landet. Känslan att hålla fast vid "sitt" är väldigt stark och det är naturligt men för den sakens skull måste man ändå försöka komma in i samhället. Vi har svenska vänner här absolut men de vi träffar oftast och som Lilla H leker med mest det är engelsktalande. 

Min fina engelsktalande dotter. Hon har redan börjat korregera mitt uttal. 

Kommentarer

Postat av: MB

Ja visst! Och ni har flyttat från ett land i fred till ett annat land i fred. Dessutom kan ni det engelska språket.
De flesta som kommer till Sverige har ett krig bakom sig och många traumatiska upplevelser. De kan inte svenska och blir lätt isolerade. Barnen är de som kommer in i samhället först och blir ofta föräldrarnas språkrör och tolkar i vardagen...
Så det är ju jätteviktigt att komma in i gemenskapen precis som ni har gjort. Sen kan man ju tycka olika om ett och annat i samhället för det. 💖😊

Skrivet: 2014-01-30 kl: 18:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0